::RzeŸba:: ::RzeŸba:: ::RzeŸba::
* ENGLISH *
VERSION
::RzeŸba:: ::RzeŸba:: renowacja renowacja renowacja
renowacja pozłotnictwo
   ::RzeŸba::
pozłotnictwo pozłotnictwo
HOME
RENOWACJA
FOTOGRAFIA
MALARSTWO
ZŁOCENIA
- RZEŹBA
   pełna
   snycerka
   CNC

KONTAKT
FIRMA
SŁOWNIK

Strony WWW
Wizualizacja 3D

rzezba


Rzeźba w drewnie.




Umiejętność wydobywania określonej formy z bezkształtnej bryły to jedna sprawa.
Opanowanie technik uzyskania tego efektu to druga sprawa.
Ale od jednego i drugiego zależy jak dana rzecz będzie wyglądać.
Często niedoceniane "rzemiosło" w kręgach artystycznych odbija się na estetyce rzeźby.
Z talentem postrzegania można się urodzić ,ale technik wydobycia uczymy się całe życie.
Tak jest z rzeźbą ,która opiera się po przez swą meterię-jaka by nie była , przed rozbiciem na język myśli i uczuć człowieka.




SNYCERKA - Zapomniana i nierozumiana sztuka rzeźby narzędziowej.
Co się stało ze snycerką?
Jak porównuje przy okazji renowacji dawną snycerkę do marnych prób dzisiejszych artystów i rzemieślników to aż płakać się chce że ta dawna sztuka odeszła trwale do lamusa.
Podstawowym problemem niezrozumienia snycerki to fakt operowania dłutem w taki sam sposób dla rzeźby i snycerki.

Choć rzeźbę równierz można potraktować w sposób narzędziowy ,gdzie każde cięcie jest w konkretnym miejscu i z konkretnego powodu.

Snycerka jest sztuką oszczędnych klarownych i czystych śladów konkretnego dłuta.
Dlatego snycerz ma ich ponad sto a i więcej .

Nauka zostawiania śladu w drewnie podobna jest do nauki szkicu gdzie każda kreska wnosi coś konkretnego do kompozycji i żadna z nich nie jest bez znaczenia.
W drewnie mamy trzeci wymiar który dodatkowo w snycerce jest ograniczony jak medal do konkretnej wysokości.

Siła ekspresji zależy od użytego wgłębienia czy wybrzuszenia na danej formie.
Snycerz powinien bardziej frezować elementy niż je męczyć jakimś pokrzywionym wzorem.

By osiągnąć dawną jakość trzeba lat cieżkiej pracy i analizy.
Bez bazy narzędziowej również nie ma mowy o tworzeniu dobrej snycerki.
Większość dłut dostępnych na rynku jest wyłącznie do wybierania wgłębnego,
brakuje sporo profili do wyprowadzania kształtów wypukłych do których używawy dłut odwrotnych , z fazą na górnej płaszczyźnie dłuta.
Często dochodzi do sytuacji gdy na stole mam do dwudziestu paru dłut rotacyjnie używanych.
Dlatego ...
Niezbędny okazał się system odkładania narzędzia w konkretne miejsce inaczej dochodziło do Chaosu, gdyż dłuta stawały się powoli klawiszami na klawiaturze na którą co sprawniejsi już nie patrzą.

Rytm - to to ,co napędza i układa snycerkę na właściwy tor.

Dłuta do nabijania i wyprowadzania kształtu to dwie odrębne kategorie narzędzi.
Dłuta do nabijania są zwykle ostrzejsze, mniejszy kąt natarcia, zwrócone niefazowaną stroną do wzoru powinny być osobno przygotowane.
Takie dłuta mogą być gorszej jakości ale ostra faza narażona na wygięcia i pęknięcia lepsza jest stal miękka bo prędzej się wygnie niż pęknie, dlatego ostrzenie wymaga zabezpieczenia ostrza dodatkowym skasowaniem szpica szlifując pod większym kątem sam czubek ostrza.

Budowanie bryły z wartw.

Z reguły buduje bryły użytkowe więc muszą być klejonką.
Ponadtto oszczędzamy materiał i mamy dokładny wpływ na całość materiału nawet tą w środku rzeźby.
Poza tym początkujacy rzeźbiarze niech pouczą się rzeźbić najpierw w czymś łatwiejszym jak styropian .

Do cięcia uzywamy zwykłego noża kuchennego z ostrym czubkiem naostrzonego na "zadzior" czyli na ostrzałkach kuchennych lub na grubym kamieniu tak by nóż miał mikro piłkę a nie gładką powierzchnie .

Styropian czy styrodur można dodawać bez końca klejąc go pianką montażową .
A kiedy sprzedamy rzeźbę pozostaje nam wzór .

Uwaga.
Metoda ta jest dobra dla dużych i nieskąplikowanych brył powyżej 70 cm.

A więc zaczynamy!

1.PROJEKTOWANIE
Do projektowania odrazu wybieramy najlepiej styropian lub styrodur.
grubość dobieramy tak by odpowiadała grubości naszych dostępnych desek danego materiału .
Jeśli są różne tak samo postępujemy ze styropianem.
Sklejamy tafle styropiany taśmą dwustronną.



Tu widzimy gotowy projekt ze styroduru nie pociety.

2.CIĘCIE

Tniemy bądz rozrywamy plastry na nasze tafle.
Teraz każdy kawałek przykładamy do naszych desek wybierajac nalepszy wariant wizualny (omijamy seki itp)




3.RYSUJEMY

Odrysowywujemy kształty na materiał i wycinamy wyrzynarką.


3.SKLEJAMY
teraz tylko sklejamy kawałki do siebie.



Tutaj osobno dwie półowki by na stole łatwo się rzeźbiło.



4.RZEźBIENIE
Reszta jest dziecinnie prosta bo mamy model i mało materiału do odrzucenia szczególenie jak jest twardy.







EFEKT KOŃCOWY




POWODZENIA

KORONA DĘBOWA.

Zabieramy się do rzeźbienia.
W tym celu odchodzimy od komputerka (to konieczne)
i szykujemy materiały:

1.Projekt
2.Narzędzia
3.Materiał
4.Warsztat.

1.Projekt
No to smarujemy coś na kartce...


ja jeszcze digitalizuje by skalować i dopasować do reszty...


Koniec końców projekt cały wygląda tak...



Mając całość co dalej wymiarujemy materiał....


2.Narzędzia.
Dłuta to wiadoma sprawa ale tutaj trza coś cięższego bo wymiary i głębokości paskudnie
za duże jak na me łapki ...
W tym celu odpalamy znany już sprzęt...

Dalsza część już z realizacjiiiiiiiiiiiiji niech Moc Będzie ...Tam gdzie ma być. .. Przykład realizacji i porównanie technik.

Rysujemy na doklejce liść.



Przyklejamy do naszego materiału.



I odpalamy maszynkę.

I dosłownie po minucie mamy to:


Bez siły lekko i przyjemnie.

Teraz zabawa jak w dla dziecka wyrównać to tarnikiem...



Po tym zabiegu idš w ruch dłuta profilowe i płaskie i finito żadnego papieru ściernego !

A jak to było tradycyjnie ?
Masakra w dębie ręka odpada po kilku silniejszych uderzeniach.
I tu uwaga.
Jeśli masz ršbać młotkiem nie wkładaj całej siły w młotek tylko wprowadzaj
go w lekki ruch z góry na dół inaczej rozwalisz sobie ramię.



I gotowe







rzeŸba